Film / seriál

Bídníci 20. století

Jean-Paul Belmondo ještě jednou, tentokrát v dramatickém snímku a s více vráskami vzdoruje okupantům Francie. To jsou Bídníci 20. století.

Hlavní hrdina Henri Fortin (Jean-Paul Belmondo) je chudý a negramotný bývalý boxer, který má však srdce na pravém místě. Rozhodne se pomoci rodině bohatého židovského právníka utéct před německými vojáky z Paříže do Švýcarska, a aby jim společná cesta na hranice utíkala, požádá Fortin svého nového „zaměstnavatele“, aby mu četl Hugovy Bídníky. Osudy hrdinů z knihy se začnou na nebezpečné cestě nápadně podobat osudům nesourodé posádky, kterou nečekaně spojila válečná vřava.

V době chaosu, ve světě stálých změn se stal hrdinou, o němž ani nesnil

Knihy představují pro některé čtenáře jakýsi plán života, ovlivňují je natolik, až se s nimi ztotožní. O podobném vztahu knihy a čtenáře je i snímek Bídníci 20. století. Hugovu románu se film blíží i ve své délce, téměř tříhodinová podívaná vás však rozhodně nudit nebude. Snímek je totiž velmi rozmanitý, obsahuje scény z románu, z počátku 20. století i z válečné doby. Nejedná se však o žádnou adaptaci knihy, tito Bídníci byli napsáni, produkováni a režírováni Claudem Lelouchem, který si coby novodobého Valjeana zvolil Jeana-Paula Belmonda. V 63 letech se tento novodobý symbol Francie představí hned v několika rolích a uvidíte, že toho umí zahrát rozhodně víc než jen neodolatelné chlapáky.

Vše začíná už v roce 1900, kdy je novodobý Valjean uvězněn za krádež chleba. Jeho žena se bude muset protloukat jako prostitutka, aby děti měly co jíst. Pak přichází na řadu šofér, kterého křivě obviní ze smrti svého pána, a tak začne uvažovat o sebevraždě. Jeho syn, Roger Fortin, se nakonec stane boxerským šampionem a pořídí si svůj vlastní vůz. Do toho vstupuje příběh bohatého Zimana a jeho manželky, baletky, kteří se vzali ve 30. letech, a nebýt války, mohli žít šťastně až do smrti. Všechny je nakonec spojí dohromady právě Hugovi Bídníci, jež Fortin zná z filmu – a Valjeanův příběh miluje. A jako kdyby se Fortin během cesty postupně do Valjeana transformoval.

Je zajímavé sledovat Belmonda, jak prochází všemi rolemi. Nepomáhá si maskováním ani líčením, pořád je to on. Dokáže se však do jednotlivých charakterů vžít natolik, že máte pocit, jako kdyby se proměňovala i jeho tvář. Přitom je to pořád náš dobře známý sekáč se širokým úsměvem, jen má hlubší vrásky a šedivější vlasy. Mozaikovitá struktura filmu mu tyto změny umožňuje. Přechody mezi osudy „Valjeanů“ jsou nenásilné. Jen sekvence z druhé světové války působí jako z jiného světa, nebo spíš jako samostatné povídky, ale pro dokreslení válečného konfliktu jsou nezbytné.

Osudy všech hrdinů v tomto velmi zajímavém a místy mrazivém příběhu se různě zrcadlí a samovolně prolínají, přesto film není nijak chaotický. Naopak, je to zajímavý pohled na druhou světovou válku i Victora Huga.

Zajímavost

Natáčením snímku vzniklo i manželství režiséra Clauda Leloucha a herečky Alessandry Martines, které vydrželo dlouhých čtrnáct let.

Bídníci dvacátého století

Film / seriál
Hodnocení FDB 76,9 % Hodnocení redakce
Foto Film+

Režie Claude Lelouch

Scénář Claude Lelouch

Obsazení Jean-Paul Belmondo, Michel Boujenah, Alessandra Martines, Salomé Lelouch, Annie Girardot, Philippe Léotard, Clémentine Célarié

Délka 168 min.

Rok 1995

Film+ pondělí 28. 5. Můj TV program Součást balíčků: Flexi 10, Kombi, Komplet, Multi a Smart

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na