Film / seriál

Roma

Všechny cesty vedou do Říma, a tak není náhoda, že tam zavedly také filmaře všech filmařů. Jak viděl město měst slovutný Federico Fellini?

Pokud znáte Felliniho filmy, je vám jasné, že Roma nebude jen tak obyčejným „průletem“ po pamětihodnostech. Jako vždy jde o snímek, který nabízí režisérovy vzpomínky, je velmi autobiografický, a tím pádem také specifický. Fellini vás vezme na projížďku po římských putykách, seznámí vás se svéráznými chlapíky i dámami a to vše v úchvatných kulisách města, jež tvořilo dějiny. Vizuálně opulentní snímek představuje filmovou lahůdku, v níž si samozřejmě zahrál i sám velký Federico s hvězdou italského poválečného filmu Annou Magnani.

Malý chlapec ve velkém městě

Film se sice občas snaží tvářit jako dokument, ale jde jen o mimikry. Je to jakási filmová esej, která je založená především na volných asociacích. Vše rámcuje osoba Felliniho, který se tu objevuje třeba jako malý chlapec, jenž opouští malé městečko Rimini a přichází do velkoměsta, naprosto ohromen tím vším, co najednou vidí a poznává. Bydlí na různých místech, třeba v šíleném penzionu, který by vystačil na další samostatný film jen sám o sobě. Navštěvuje hlučné výstavy, ztrácí se v davech na náměstí a navštěvuje také první vykřičené domy.

Čarovné metafory

Romu otevírá monumentální římská dopravní zácpa, která se už stala ve Felliniho snímcích něčím nepostradatelným a signifikantním. Někdy to až vypadá, že italský režisér nechce točit filmy, ale zachycovat prchavé okamžiky podobně, jako to dělají fotografové. Tedy jestli můžeme o Bergmanovi říct, že je skvělým introvertním filmařem, který se prokopává v lidské duši hlouběji a hlouběji, pak bychom Felliniho mohli nazvat exponentem všeho vnějšího. Stále hledá nové způsoby, jak vyjádřit dosud nepojmenované hlavně skrze obraz, skrze metaforu, bez potřeby slov. A Řím je v tomto ohledu jeho oblíbenou kulisou, vzpomeňte například na Anitu Ekberg v kašně a La Dolce Vita...

Co je Řím?

Asi nejodvážnějším obrazem celého filmu je spojení prostitutky jako metafory prchavých okamžiků, letmých zážitků, které se přesto stávají věčnými, a církve coby symbolu čehosi neměnného, ale také nepřirozeně ztuhlého. Fellini velmi odvážně poukazuje na to, jak svět zaslíbený Bohu ve své podstatě řídí barevné neony úplně jiných chrámů. Co je skutečné a co je jen iluze? Fellini sám neví a zdá se, že věří, že ani Římané to nikdy nevěděli. Věčné město prostě vydrželo a čekalo v naději, že jednoho dne tuto otázku rozluští.

Co, nebo kdo je tedy Řím? Je to sám Fellini, jen převlečený do cihel, malty a historických památek. Je to Fellini, kdo nemůže najít průnik mezi tělem a duší a spojení mezi svým vlastním mládím a dospělostí…

Zajímavost

Ve filmu hraje i česká herečka Marie Párová, která žila dlouhodobě v Itálii.

Roma

Film / seriál
Hodnocení FDB 79,3 % Hodnocení redakce
Foto AMC

Režie Federico Fellini

Scénář Federico Fellini

Obsazení Peter Gonzales Falcon, Fiona Florence, Pia De Doses, Renato Giovannoli, Stefano Mayore, Britta Barnes, Marne Maitland

Délka 128 min.

Rok 1971

AMC úterý 22. 1. Můj TV program Součást balíčků: Flexi 10, Kombi, Komplet a Multi

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na