Film / seriál

Realita a digitál v dokonalé symbióze

Akční film Alita: Bojový Anděl

Od dob počátků trikového filmu uplynulo hodně vody. Film Alita: Bojový Anděl je toho příkladem, je to totiž jeden z mála snímků, které překonaly hranici fotorealističnosti lidské animace. Jinými slovy, už nevíte, kdo je opravdový herec a kdo je ve filmu doanimován. Jo a k tomu je to ještě náramně zábavný příběh.

Není sice dobré na filmy koukat jen kvůli efektům, koneckonců ty mají přece sloužit jako vyprávěcí nástroj pro příběh, jenže v tomto případě to prostě nejde oddělit. Stejně jako třeba u Avatara. Efekty jsou natolik úchvatné, že vedle dějové linky obdivujete i je.

Náramně zábavný příběh, který představuje mílový kámen v kinematografii

Ale abychom dodali váhu vlastním slovům, budeme se nejdříve věnovat ději. Jedná se o cyberpunkový příběh na motivy mang Yukita Kishiry z devadesátých let. V něm se cyborg Alita snaží přijít na to, proč i přes postavu a vzhled náctileté a vpravdě křehké dívenky umí složit i třímetrového chlapa oděného v kabátku z pancíře. Nakonec přichází na to, že vlastně byla zabiják odjakživa a vydá se po stopách své minulosti, to je už ale ve chvíli, kdy nuance příběhu přestáváte tolik řešit a těšíte se na přestřelky, bitky a vůbec všechny akční scény.

A že jich je. Film režíroval Robert Rodriguez, který si na akci vyloženě potrpí a umí ji. Jeho El Mariachi, Od soumraku do úsvitu nebo Sin City neunikly žádnému pořádnému fanouškovi akce a to samé by mělo platit pro Alitu. Zvláště, když se jedná o snímek jemu netypický. Film totiž produkoval James Cameron, který je pionýrem ve věcech technologických. Jeho Avatar zbořil tolik digitálních hranic, kolik se snad s jediným filmem dá, a bylo tedy jasné, že jeho spojení s tvůrcem akčních klasik přinese plody. Výsledkem je film, kde je pár reálných herců a kulis, ostatní ale, včetně hlavní postavy, je naprosto digitální. Sice někde jen napůl, film totiž využíval motion capture, kde je živý herec oblečen do digitálního kostýmku, takže povrch je sice digitální, ale pohyby jak těla, tak ty mimické jsou reálné, ale nedá se zakrýt, že film je digitálnem doslova prošpikován.

Film byl ohlášen již v roce 2003. Ano, ti, kteří toto ohlášení slyšeli v kolébce, jsou teď, když je film konečně na světě, pomalu zralí nastoupit na vysokou. To se ale u filmu prostě občas stává. Producent Cameron měl příliš práce s Avatarem, rok se sešel s rokem a najednou se psal rok 2016 a pořád se sestavoval štáb. Toho léta páně se však konečně dal dohromady, rozhodlo se, že Rodriguez bude režírovat a Rosa Salazar hrát hlavní roli a mohlo se pomalu začít tvořit. Pak trvalo ještě tři roky, než se film dostal k diváctvu, ale to je u projektu tohoto rozměru normální.

Podívejte. Když ten film zhlédnete, parádně se pobavíte, o tom žádná. Dělali to mistři, snímek je po všech stránkách skvělý, ale myslím, že tohle tady není to nejdůležitější. To daleko zajímavější je, že Cameron deset let vytvářel novou technologii, aby film vůbec mohl vzniknout. Podle svého dobrého zvyku tedy opět posunul kinematografii technologicky kupředu, takže až se na Alitu budete dívat, vězte, že sledujete mílový kámen, který filmu otevřel nové dveře.

James Cameron

Zmínit režiséra, nebo producenta? Spíš než Robert Rodriguez zde byl důležitý James Cameron. Je to vizionář a technologický maniak, který svými snímky mění svět filmu. Stojí za Terminátorem, Avatarem a Titanicem, což jsou filmy, které již roky drží přední pozice v žebříčku celosvětově nejvýdělečnějších snímků. 

Zajímavosti

Jedná se o Rodriguezův nejdražší film, také první jeho film s rozpočtem přes sto milionů dolarů.

Kybernetické srdce Ality je umístěno nalevo, aby zrcadlilo její podobnost lidem, není ale anatomicky správně, aby stále byl zřejmý rozdíl mezi ní a obyčejnými smrtelníky.

Koukněte i na

Avatar

Je to film, který, stejně jako tento, boří hranice možností a je kvůli němu speciálně vyvinuta technologie, která je pak používána v dalších filmech.

Od soumraku do úsvitu

Film, který je Alitě na hony vzdálený, v životě by vás nenapadlo, že je točen stejným člověkem a přesto. Dejte si tyhle dva filmy v jednom dni a oceňte Rodriguezův režijní rozsah (a také Tarantinův scénář).

Alita: Bojový Anděl

Film / seriál
Hodnocení FDB 79,9 % Hodnocení redakce
Foto HBO

Režie Robert Rodriguez

Scénář James Cameron, Laeta Kalogridis

Obsazení Rosa Salazar, Eiza Gonzalez, Ed Skrein, Jennifer Connelly, Mahershala Ali, Keean Johnson, Michelle Rodriguez

Délka 122 min.

Rok 2019

HBO HD středa 13. 5. Můj TV program Satelitní televize: HBO MaxPack, HBO Standard a Komplet

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC