Film / seriál

Padá režim, něco si přej!

Minisérie Bez vědomí je strhujícím portrétem doby kolem listopadu 1989, ve které nikdo nemůže věřit nikomu, tajné služby si jdou navzájem po krku a rádoby růžovou budoucnost špiní dávná tajemství.

Ke třicátému výročí sametové revoluce a vůbec pádu východního bloku se nejrůznějšími způsoby vztahuje řada nových filmových i televizních projektů. Bez vědomí z produkce HBO Europe mezi nimi patří k nejvýraznějším a nejvelkoryseji pojatým. Šestihodinový temný thriller ze špionážního prostředí je suverénně srovnatelný s tím nejlepším, co v daném žánru vzniká na světové úrovni.

Bez vědomí nedává divákovi nic zadarmo a vyžaduje od něj nejvyšší soustředění; zejména první dva díly, které už běžely v rámci festivalu v Karlových Varech, jsou množstvím postav a spletitostí dějů dost náročné na sledování. A i poté, co člověk začne mít pocit, že se orientuje, mu minisérie průběžně podtrhává koberec pod nohama, mate ho střídáním žánrů a šokuje náhlými zvraty – například „odpravením“ jedné z hlavních postav. Nejprve se zdá, že jde o příběh Marie – houslistky z disidentské rodiny, která se na podzim 1989 vrací po dvanáctiletém exilu v Londýně s manželem Viktorem do Prahy. Doba je neklidná: komunistický režim se sice hroutí, ale zdá se, že pár zpoza železné opony přijel příliš brzy. Viktor za dramatických okolností mizí a Marie se stává cizinkou v cizí zemi, které nerozumí a v níž nemá zastání. Do Viktorova případu ale začne s podivnou posedlostí šťourat bývalý kriminalista a současný estébák Berg – k nevoli svého nadřízeného Vlacha, který ví víc, než dává najevo. O slovo se přihlásí i britská tajná služba MI6 – a za nitky tahá ještě někdo další… Bez vědomí od první chvíle ohromí precizností, s jakou je doba kolem roku 1989 evokována. Všechno sedí: omlácené fasády činžáků, zaměnitelné interiéry bytů, ulepené pajzly, zoufale chudá móda, přesně vybrané rekvizity od obytných stěn po dětskou aktovku… Nesmírně pečlivý výběr lokací, rekvizit i kostýmů vytváří atmosféru, která dusí diváky bez rozdílu toho, zda si danou dobu pamatují, nebo nikoli. Tíživá nálada souzní s příběhem plným špíny a pragmatismu. Debutující (!) scenárista Ondřej Gabriel vytváří potemnělý polosvět lidí bez ideálů a profesionálů bez iluzí, ve kterém jde většině postav jen o vlastní užitek. A přesto tu některé figury usilují o jakési vyšší dobro nebo aspoň poznání pravdy. Jenže ta leckdy bolí.

Tíživá nálada a s příběhem plným špíny a pragmatismu

Režisér Ivan Zachariáš, který pro HBO spolunatočil i minisérii Pustina, postavy provádí labyrintem kafkovských lokací i dějových peripetií zcela suverénně a přesně načasovává okamžiky, kdy tupou mlhu končící totality propíchne vykřičníkem náhlého uvědomění – třeba když se v dialogu mezi Vlachem a Mariinou starší sestrou Hankou vyjeví schopnost režimu sebrat člověku všechno včetně vlastní důstojnosti. V plukovníku Vlachovi, ubíjeném službou i blížící se smrtí manželky, dostává životní roli Jan Vlasák. I další postavy jsou obsazené k dobru věci překvapivě: Táňa Pauhofová s nevídanou ofinou hraje Marii jako do sebe schoulené zvířátko na útěku, Martin Hofmann dodává zdánlivě jednoduchému Bergovi třetí rozměr, výborně neokoukané jsou Hattie Morahan a Kristýna Podzimková coby britská diplomatka Susanne a Vlachova sekretářka Miluška. Ostatně právě velké zastoupení výrazných ženských postav je dalším aspektem, které Bez vědomí v rámci špionážního žánru odlišuje a vyzdvihuje. Podobně jako jiný seriálový hit letošního roku – Černobyl – je i Bez vědomí diváckou dřinou, která se však maximálně vyplatí.

Ivan Zachariáš

Jeden z nejžádanějších reklamních režisérů natáčí také znělky filmového festivalu v Karlových Varech. Jeho parodie na bollywoodské filmy Mulit se stala stálou součástí sbírky newyorského Muzea moderního umění. Spolu s Alicí Nellis pro HBO režíroval minisérii Pustina.

Zajímavosti

Kameraman Jan Velický se při tvorbě vizuální koncepce volně inspiroval špionážními filmy a televizními seriály ze 70. a začátku 80. let jako Den Šakala, Rozhovor nebo Tři dny Kondora.

Ondřej Gabriel svůj scénář probíral s expertem na operativní techniku StB Danielem Povolným, který ho poté ohledně techniky ze Západu odkázal na konzultanta CIA H. Keithe Meltona.

Koukněte i na

Pustina

Další z děl režiséra Ivana Zachariáše pro HBO Europe. Zločin, který otřese světem všech zúčastněných, tím je zmizení mladé dívky z vesnice v severních Čechách. Její matka se pouští do pátrání, které ji po dlouhých letech mírumilovného soužití dovede k pochybnostem ohledně celé komunity. Ta se totiž pod tíhou vyšetřování začíná rozpadat a pomalu ukazovat svou pravou tvář.

Krycí jméno Holec

Novinář Helmut Zilk začíná pro rakouskou televizi počátkem roku 1968 vysílat živé rozhovory z komunistického Československa. Při práci se seznámí s českým režisérem Janem a jeho přítelkyní Evou, do které se novinář okamžitě zamiluje. Když se během srpnové okupace Janovi podaří natočit záběry brutality a násilí okupantů, je třeba tento materiál okamžitě dostat do světa. Jenže jedinou možností je požádat o pomoc Zilka. Může mu Jan ale věřit?

Bez vědomí

Film / seriál
Hodnocení FDB 90 % Hodnocení redakce
Foto HBO

Režie Ivan Zachariáš

Scénář Ondřej Gabriel

Obsazení Tatiana Pauhofová, Ivan Gvera, David Nykl, Kristýna Podzimková-Maléřová, Jan Vlasák, Lenka Vlasáková, Martin Hofmann

Délka 6 × 60 min.

Rok 2019

HBO HD neděle 17. 11. Můj TV program Součást balíčků: HBO MaxPack, HBO Standard a Komplet

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na