Rozhovor s Tomášem Hodanem

Nejlíp se mi píše po kavárnách

Zvládá pohádku, politickou satiru i dokument, i když se k těm žánrům dostal víceméně náhodou. Nefilmový a profesní život scenáristy a režiséra Tomáše Hodana (Čertí brko, seriál Kancelář Blaník) se ale zcela záměrně protínají ve sportu: vášnivý ultramaratonec nyní připravuje snímek Poslední závod o tragickém závodě Hanče a Vrbaty.

V jaké fázi se film Poslední závod nachází?

Máme osmou verzi scénáře, několikrát jsem na lyžích prošel onu osudnou trať a příští zimu bychom měli natáčet. Hanče bude hrát Kryštof Hádek, pro kterého už je vyrobena i replika starých jasanových lyží. Příběh Hanče a Vrbaty, kteří v roce 1913 umrzli při závodech v Krkonoších, je u nás známý, ale historie v něm zdeformovala německý prvek. Ví se, že mezi českými a německými sportovními spolky panovala rivalita. Ale ten, kdo Hanče ve vánici našel a s nasazením vlastního života ho donesl do Labské boudy, byl Emerich Rath – pražský Němec, neuvěřitelný člověk a sportovec. Kvůli jeho národnosti se o jeho hrdinství u nás nesmělo mluvit. Takže Poslední závod bude i o vytváření legend v dějinném kontextu, což je téma, které mě v té naší české kotlině opravdu zajímá.

Vaším divácky nejúspěšnějším filmem je pohádka Čertí brko, kterou v kinech vidělo přes 300 000 diváků. Doufal jste v takový úspěch?

Hlavně jsme s kolegou scenáristou Robertem Geislerem, režisérem Markem Najbrtem i producenty doufali, že diváci vůbec přijdou. Kdyby nechodili, těžko bychom se vymluvili na to, že jsme nepochopení tvůrci. Natočit pohádku, u které se děti nebaví, je prostě špatně. Ten žánr má jasná pravidla, a když je autor netrefí, je to jen jeho chyba.

V recenzích se spekulovalo, jestli jste do Čertího brka nepromítli až moc politiky, protože jste tvůrci satirického seriálu Kancelář Blaník.

Je to naopak: námět Čertího brka vznikl ještě před Blaníkem. A žádné narážky na aktuální politiku by v tom filmu ani být nemohly, když vznikal pět let. Navíc by to nebylo správné, do pohádky aktuální narážky nepatří. Jde prostě o souboj dobra se zlem. Touto optikou je každá pohádka politická – někdo bojuje s vrchností, vrchnost mezi sebou a tak dále.

Jak jste se tedy od pohádky dostal k seriálu Kancelář Blaník?

Když jsme psali Čertí brko, Robert Geisler se zmínil, že chystají satirický seriál o lobbistovi a že bude potřeba další scenárista do týmu. Přivedl mě na schůzku, kde seděli ještě Marek Najbrt, herec Marek Daniel, producent Milan Kuchynka a scenárista Ben Tuček. Sedl jsem si mezi ně a už nikdy neodešel.

Scénáristika je osamělé povolání a já nejsem úplně rád sám

Debutoval jste dokumentem ze Zakarpatské Ukrajiny Půl čtvrté a natočil i portréty zpěvačky Hany Hegerové nebo filmaře Karla Zemana. Plánujete se k dokumentům vrátit?

Já jsem nikdy neměl v plánu stát se dokumentaristou. Půl čtvrté vzniklo z okouzlení Zakarpatskou Ukrajinou, kam jsem jezdil s kamarádem fotografem. Na filmové škole ve Zlíně mě film pohltil a chtěl jsem si vyzkoušet všechno, včetně třeba animace. Půl čtvrté běželo v kinech, tak jsem pak logicky začal dostávat nabídky na dokumenty, i když jsem chtěl vždycky točit autorské hrané věci.

Ví se o Vás, že rád pracujete v kavárnách. Proč nepíšete doma? Scenáristika je osamělé povolání a já nejsem úplně rád sám.

V kavárnách a barech se dokážu uzavřít do sebe, ale zároveň můžu pozorovat lidi, což se mi k práci hodí. Navíc je to praktické: třeba při psaní detektivního seriálu jsem potkal představitele jedné z postav Honzu Cinu, který říkal, že má něco s nohou. Tak jsem mu scény rovnou přepsal na sedící.

Jak od psaní odpočíváte?

Chodím běhat. Rok 2018 pro mě byl běžecky zatím nejlepší. Udělal jsem si tři osobní rekordy, například jsem poprvé běžel stovku: stokilometrový závod v Nízkých Tatrách se šestitisícovým převýšením. Měl jsem ale obrovské problémy s kolenem, až mi asi na 75. kilometru úplně odešlo. Do cíle jsem se doplazil po devatenácti hodinách. Pak jsem musel jít na operaci s meniskem, ale ještě týden před zákrokem jsem si v Amsterdamu zlepšil rekord na maratón na 3:17. Letos poběžím maratón podesáté.

 


Tomáš Hodan (* 15. prosince 1980, scenárista, režisér)

Absolvoval Vyšší odbornou školu filmovou ve Zlíně dokumentem Půl čtvrté. V dokumentární tvorbě pokračoval portréty Mlýnské kolo Hany Hegerové a Filmový dobrodruh Karel Zeman, natáčel také dokumenty pro Českou televizi. Coby scenárista se podílel na seriálech Strážmistr Topinka, Dáma a Král či Kancelář Blaník (včetně celovečerní odnože Prezident Blaník). Podepsaný je také pod pohádkou Čertí brko, která se stala čtvrtým nejúspěšnějším českým filmem roku 2018. Narodil se a žije v Praze.

Rozhovor
Foto David Cysař

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na