Film / seriál

Parťáci ve smíchu až za hrob

Stan Laurel a Oliver Hardy jsou jednou z nejznámějších dvojic v dějinách filmu. I proto se snímek nazvaný prostě Stan a Ollie neohlíží za dobou jejich největší slávy – a tím je působivější.

I na velké filmové hvězdy můžou přijít špatné časy – tím spíš, když se změní celý produkční systém i vkus publika. V roce 1937 jsou Laurel a Hardy na kariérním vrcholu, ale už v téhle chvíli se jim do cesty začínají vkrádat problémy. Zaprvé jim filmy, v nichž hrají, nepatří, čímž se liší od svých obchodně zdatnějších kolegů jako Charlie Chaplin, Buster Keaton nebo Harold Lloyd. A zadruhé je do značné míry drží pod krkem producent Hal Roach, který se zřejmě nezdráhá populární duo rozbít.

O šestnáct let později je všechno jinak. Laurel i Hardy v sobě vůči tomu druhému nesou pocit křivdy, horší ale je, že jsou považovaní za relikt minulosti a spousta lidí netají překvapení nad tím, že dvojice ještě vystupuje. Je ale třeba platit účty a vydržovat manželky. Dvojice komiků tak v roce 1953 vyráží z Newcastlu na britské turné, byť pod záminkou toho, že chtějí jen překlepat čas, než začnou natáčet svou dlouho odkládanou filmovou adaptaci pověsti o Robinu Hoodovi. Nejprve hrají pro poloprázdné venkovské sály, ale když se zprávy o jejich vynikající formě rozšíří, začne na ně chodit více a více diváků. Producent chystaného filmu se ale nechává zapírat…

Dojemně něžný film, kterému lze snadno odpustit odchylky od skutečnosti i uhlazení charakterů obou komiků

Ze snímku Stan a Ollie čiší láska, kterou jeho tvůrci k legendám klasické grotesky chovají. Až dojemně něžnému filmu lze snadno odpustit odchylky od skutečných událostí i určité „uhlazení“ charakterů obou komiků; hlavním cílem tu bylo ukázat jejich vzájemnou autorskou a hereckou „chemii“, parťáctví na pódiu i mimo ně a v neposlední řadě také povahovou i tělesnou protikladnost, na níž stála dynamika jejich tvorby.

Steve Coogan a John C. Reilly jsou jako Laurel a Hardy naprosto přesní, což je o to obdivuhodnější, že každý z nich má vlastně dvojroli: musejí „svého“ komika napodobit na pódiu i v soukromí. Laurel i Hardy, kteří před publikem hrají role submisivního ustrašence a dominantního hrubiána, jsou „v civilu“ stárnoucími gentlemany, kteří nicméně stále neztratili mladickou hravost a zápal pro svou profesi. Do svých charakterů často utíkají před těžkostmi vnějšího světa: aby zapomněli na ošuntělost hotelu, do něhož je slizký impresário Delfont ubytoval, rozehrají před užaslou recepční bitvu o zvonek na pultě, s neúnosně těžkou bednou při cestě na nádraží naloží v duchu slavné etudy s piánem, které neustále sjíždí, kam nemá, Laurel se komickým výstupem obrňuje i při čekání na podrazáckého producenta.

Film si z dlouhé a bohaté kariéry slavného dua vybírá jen kratičký a netypický úsek, pozici Laurela a Hardyho v dějinách kinematografie nicméně vysvětluje velkolepou scénou na začátku a poté závěrečnými titulky. V úvodní několikaminutové jízdě v jediném záběru sledujeme obě hvězdy, jak v roce 1937 procházejíce hollywoodským studiem plným dekorací a personálu probírají své profesní i osobní záležitosti, pohádají se s Roachem a plynule přejdou do tanečního výstupu. A ze závěrečných titulků se dozvíme, že Laurel psal společné výstupy ještě celých osm let, o něž Hardyho přežil. Tomu se říká parťáctví až za hrob.

Steve Coogan

Herec a scenárista z Manchesteru začínal jako dabér. Proslavil se rolemi v komediích Válka policajtů a Nonstop párty. Zásadní je jeho podíl na literární adaptaci Tristram Shandy, za scénář životopisného dramatu Philomena má nominace na Zlatý glóbus a Oscara.

Zajímavosti

Scenárista Jeff Pope psal role Laurela a Hardyho hercům Steveu Cooganovi a Johnu C. Reillymu takříkajíc na tělo a ani režisér Jon S. Baird o jiném obsazení neuvažoval.

John C. Reilly musel každý natáčecí den trávit čtyři hodiny v maskérně, aby „nabral“ váhu korpulentního Hardyho – hlavně masivní podbradek.

Koukněte i na

Chaplin

Režisér Richard Attenborough portrétuje po Gándhím dalšího velikána 20. století. Pro Roberta Downeyho Jr. byla titulní role v Chaplinovi raným vrcholem, po němž následovala léta úpadku.

Komici

Být komik není občas žádná legrace – tím spíš, když zrovna umírá na rakovinu. Judd Apatow (Zbouchnutá, 40 let panic) dopřál ve své hořké komedii nové herecké polohy Adamu Sandlerovi.

Stan a Ollie

Film / seriál
Hodnocení FDB 53,3 % Hodnocení redakce
Foto HBO, Profimedia.cz

Režie Jon S. Baird

Scénář Jeff Pope

Obsazení John C. Reilly, Steve Coogan, Shirley Henderson, Stephanie Hyam, Nina Arianda, Danny Huston, Rufus Jones

Délka 97 min.

Rok 2018

HBO HD sobota 26. 10. Můj TV program Součást balíčků: HBO MaxPack, HBO Standard a Komplet

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na