Rozhovor s Tomášem Richtrem

Formule 1 je jako detektivka

Už dvanáct let jeho hlas neodmyslitelně patří závodům Formule 1. Komentátor a moderátor Tomáš Richtr je tu s námi i v nové sezoně, která vypukla 17. března v Austrálii a potrvá až do 1. prosince. Všechny tréninky, kvalifikace i Velké ceny odvysílá v přímém přenosu stanice Sport TV.

Jak si užíváte svou dvanáctou sezonu komentování závodů Formule 1?

Kdo by to byl řekl, že budu komentovat dvanáct let. Je to hrozně zvláštní pocit. Moc mě to baví a těším se na další sezonu, někdy mě ale napadá, jestli to ty lidi už neunavuje, slyšet pořád jeden hlas.

Ohlasy od fanoušků ale máte pozitivní, ne?

Jsou lidé, kteří mě mají rádi, a pak je zase skupina, která mě nemůže vystát. Kdyby to ale bylo z mé strany blbý, tak přijde nějaký vedoucí, poděkuje za spolupráci a bude to dělat někdo jiný.

Musí to být pro Vás velice náročné moderovat televizní studio před závodem a pak i samotný dvouhodinový závod.

Je to strašně náročné. Už před vysíláním jsem na místě o hodinu dřív, než vše vypukne, takže jedu čtyři hodiny v kuse. Je hodně neobvyklé, že ten, kdo moderuje studio, pak komentuje i sportovní přenos. Proto už nebudu komentovat všechny tréninky a kvalifikace. Je to na prasknutí žilky v oku.

Málokdo asi ví, že studio odkud vysíláte, je umístěno až v Budapešti. Jak zvládáte dojíždění?

Není to jednoduché, ale už jsem si našel svůj režim. Cestuji tam většinou nočním vlakem a po cestě doladím ještě hodně věcí směrem k vysílání. Po nedělním závodě zpět do Prahy letím.


Už nejsem nejmladší a nechci, aby mi kvůli formuli 1 utekl život

Jaké jsou největší změny v letošní sezoně?

Nejvíc se bude řešit jezdecká sestava. Pouze u dvou týmů totiž zůstávají stejní piloti jako loni. Přes zimu proběhla velká rošáda a bude to hodně zajímavé, jak se s tím týmy i jezdci vyrovnají.

Kdo je podle Vás největším favoritem na titul?

To je těžká otázka. Zeptejte se mě v říjnu (smích). Brit Lewis Hamilton ze stáje Mercedes bude obhajovat titul a bude chtít vyhrát šampionát už pošesté. Největší konkurent pro něj bude stáj Ferrari, která musí dobře vstoupit do sezony a jejich jezdec Sebastian Vettel pak může bojovat o titul.

Vyzkoušel jste si osobně jízdu ve Formuli 1?

V roce 2012 jsem jel ve dvousedadlové formuli jako pasažér na okruhu v Abú Dhabí a byl to neskutečný zážitek. Nikdy jsem neměl ambici, abych si to vyzkoušel, protože mě nenapadlo, že je to možné. Navíc, když už nastal ten moment, tak jsem málem ani do monopostu neusedl, protože mám 192 centimetrů a měli strach, že se nevejdu do kokpitu. Na trati měla formule neuvěřitelný výkon. Klobouk dolů před jezdci, že dokážou závodit dvě hodiny. Na mě působilo tak velké přetížení, že jsem byl po dvou kolech hotový.

Vybavíte si nejemotivnější moment, který jste s Formulí 1 zažil?

Chvíle před Velkou cenou Maďarska v roce 2015. Francouzský pilot Jules Bianchi tehdy podlehl smrtelným zraněním ze závodu v Japonsku. Ostatní závodníci si na jeho počest před startem stoupli do kolečka a tiše na něj vzpomínali během francouzské hymny. Emotivně to bylo tak silné, že jsem se rozbrečel. Diváci s vyšším rozlišením televize museli vidět, jak mám mokré oči.

Otázka na odlehčení, vzpomínáte si na nejvtipnější přeřeknutí, co se Vám povedlo během přímého přenosu?

Těch bylo hodně. Občas se třeba člověk přeřekne a vypustí z úst sprosté slovo. Když k tomu dojde, tak musíme vypnout mikrofony a vyprskneme smíchy. Někdy se mi prohodí i slova ve větě a například řeknu, že hledám otázky na odpovědi.

Formule 1 čelí kritice, že se stává pro diváky nudnou. Jaké změny by měly nastat, aby byla opět atraktivní pro všechny?

Nemůže za to Formule 1, ale vnější prostředí. Vezměte si, co bylo adrenalinovým zážitkem před dvaceti lety, a co je adrenalinovým zážitkem dneska. Došlo k inflaci adrenalinové zábavy. Konzum zábavnosti je už také jiný. Příběh závodu ve Formuli 1 ale zůstává stále stejně dlouhý kolem hodiny a tři čtvrtě jako v dobách, kdy to lidé neměli problém pobrat. Diváci dnes očekávají, že se bude ve Formuli 1 bojovat neustále kolo na kolo. Příběh Velké ceny ale spočívá v detektivní zápletce, kdo koho přechytračí, a stane se vítězem. Formule 1 je taková detektivka, a pokud z toho chcete něco mít, tak tu detektivku musíte sledovat od začátku do konce. Knihu také nečtete od prostředku.


Tomáš Richtr (* 9. března 1976, komentátor a moderátor)
Od roku 2008 komentuje závody Formule 1. Nejdříve pro televizi Nova a od sezony 2015 pro stanice Sport 1 a Sport 2. Založil zpravodajský web zaměřený na Formuli 1 GPF1.cz. Na plný úvazek pracuje ve společnosti CS Soft, kde řídí projekty, které spočívají ve vývoji, programování, implementaci a zajištění provozu systémů pro řízení letového provozu a podpůrných řešení.

Rozhovor
Foto Sport TV

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na