Film / seriál

Filmová recenze – Velký (ne)návrat Johnnyho Deppa

Minamata – americké drama

Jen chvíli poté, co soud Johnnyho Deppa zprostil obvinění vznesených jeho exmanželkou, začal filmový svět volat po hercově návratu. Ten se jmenuje Minamata a v českých kinech na něj dojde už v září.

Ve skutečnosti jde o takový návrat ne-návrat: drama inspirované reálným případem totiž vzniklo ještě před koronavirovou pandemií. Distribuční premiéru navíc odsunula i zmíněná soudní přetahovaná, jež zbožňovanou hvězdu nadlouho zdiskreditovala. Přesně před rokem apeloval režisér Andrew Levitas na americké studio MGM, aby s uvedením Minamaty neotálelo: když pro nic jiného, tak z úcty k obětem tragédie, léta přehlíženým a ponižovaným.

Město Minamata, jež dalo snímku jméno, nechvalně proslavila nemoc způsobená rtutí unikající do moře z místní továrny. Od padesátých let minulého století evidovaly japonské úřady přes tři tisíce obětí, ve skutečnosti jich však má být až desetinásobně víc. Mnohé dodnes čekají na odškodnění a právě jim chtěl Levitas věnovat svůj snímek. 

Naneštěstí je to právě tento – bezpochyby ušlechtilý – záměr, co výsledek devalvuje. Z každé věty, z každého pečlivě aranžovaného výjevu (vizuální podoba filmu nezapře režisérovu výtvarnou kariéru) křičí snaha být v prvé řadě politickým manifestem, a až v té druhé příběhem. Přitom filmy, jež dokázaly přepsat dějiny, uspěly paradoxně právě proto, že nerezignovaly na osobní rovinu. 

Tu v Minamatě obstarává pouze postava Eugena Smithe, dříve úspěšného, nyní životem (a alkoholem) značně zbitého fotoreportéra, jemuž cesta do ohniska tragédie poskytne druhou šanci. Od znetvořených obětí, jež fotí, střídavě utíká k lahvi a cynismu, aby se vzápětí zastyděl a bojoval za jejich důstojnost. 

K nepoznání proměněný Johnny Depp ho hraje s rozkoší a nasazením sobě vlastním, což funguje všude tam, kde do sebe narážejí japonská uhlazenost s nesnesitelností abstinujícího staromládence. Ostatní postavy bohužel nepřekročí stín bezejmenných figurek, tváří z (umně rekonstruovaných) fotografií. K nejsilnějším patří scény, v nichž za ně promlouvá obrazová kompozice, jakmile však promluví, má to blíž k mexické telenovele než ambicióznímu americkému dramatu. Jednotlivé osudy si přitom vysloveně říkají o to, aby byly vyprávěny. Vlastně by býval stačil obratnější scénář a Minamata mohla být víc, než jen exhibice Deppova prvoligového herectví. I když díky Bohu za něj.

ZDE BUDE UMÍSTĚNA GALERIE

Minamata

Film / seriál
Foto CinemArt

Režie Andrew Levitas

Obsazení Johnny Depp, Bill Nighy, Hirojuki Sanada, Tadanobu Asano, Džun Kunimura, Rjó Kase, Masayoshi Haneda, Lily Robinson, Katherine Jenkins, Minami

Délka 115 min.

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC