Filmová recenze – Lekce ze Slovenska

Villa Lucia – slovenská komedie

V dubnu tuzemské filmové vody zčeřilo zjevení v podobě Invalidy, čisté žánrové hříčky česko-slovenské provenience. Právě jemu se nejvíce podobá i další nová koprodukce z „východu“, Villa Lucia slovenského režiséra Michala Kollára. Kvalit „předskokana“ nedosahuje, z nevzrušivé nabídky komediálního žánru v českém pojetí však ční stejně nepřehlédnutelně.

Ze všeho nejdříve bychom měli varovat fanoušky Hany Vagnerové. Byť filmové kampani dominuje právě její tvář a jméno její postavy dokonce definuje název snímku, v příběhu se s přítomností české herečky šetří; vlastně ji spatříme jen v několika úvodních minutách a pak až na úplném konci. To jejímu kolegovi Zdeňku Godlovi se dostává jiného prostoru. S hercem, jenž si hostování u sousedů vyzkoušel už ve zmíněném Invalidovi, dokonce film stojí a padá: funguje nejlépe tam, kde se pohybuje postava taxikáře Džeremyho.

Mělo by také zaznít, že snímku s přívlastkem „černá komedie“ přijde divák na chuť pouze pod podmínkou, že odhodí veškeré obvyklé nároky na obsah a logiku příběhu. Ten z Kollárova pera totiž drhne prakticky nepřetržitě. Vlastně tu skoro žádný není, a když už náhodou ano, nedává smysl a jednotlivé linie (a postavy) se bez vysvětlení ztrácejí. Svým způsobem lze považovat za zázrak, že všechny ty nahodilé situace nakonec dospějí do společné pointy.

Trváte-li přece jen na detailech k ději, pak vězte, že tu jde o staré přátelství, milostný trojúhelník a nevydařenou vloupačku. Leč i ty je nutno vnímat jen jako záminku k bezbřehému trotlování. Villa Lucia je totiž situační veselohrou v pravém slova smyslu. Hodně se v ní bourá, padá a běhá, vlastně vám ve výsledku naservíruje překvapivě hutnou akční podívanou, v níž nechybí plamenomety, výbuchy a bondovské honičky po střechách.

Musíte se k ní, pravda, prokousat přes ne úplně dynamický balast kejklů, jejichž kvalita je kolísavá a účinek nejistý. Nicméně pořád lepší nedokonalá bláznivina natočená s autentickým nadšením a hravostí než nevzrušivý, chladně vysoustružený produkt marketingových průzkumů, jakými nás na komediálním poli zásobují čeští „tvůrci“.

Villa Lucia

Foto Bontonfilm

Režie Michal Kollár