Filmová recenze – Láska bez manuálu

Povaha lásky – romantická komedie

Sophia je expertka na lásku. Alespoň tedy teoreticky: když se s ní čtyřicetiletá profesorka filozofie střetne v reálném životě, tápe stejně jako každý jiný (nevzdělaný) smrtelník. Otřepané téma zpracovává nová romantická komedie Povaha lásky chytře, netradičně a hlavně vtipně. Což se moc často nevidí.

Zatímco podle německého filozofa Arthura Schopenhauera je láska pouhou iluzí, jejíž pomocí se příroda stará o zachování rodu, Platón naopak šílenství lásky považuje za největší nebeské požehnání. Sophia své studenty vyučuje obojí, v závislosti na tom, co zrovna prožívá. Po deseti letech manželství s výsostně racionálním Xavierem, jenž upřednostňuje oddělené lože před vysilujícími vášněmi, by přísahala na Schopenhauera. Jenže jednoho dne přijde jejich chatu opravovat sošný řemeslník Sylvain a Platón začíná mít navrch…

Příběh jako vystřižený z trafikových paperbacků vypráví kanadská režisérka Monia Chokri s nebývalou invencí. S jeho kýčovitostí si vědomě pohrává v poťouchle rozmáchlých montážích plných plachtících racků a zlatavého slunce, současně ho rafinovaně prohlubuje o roviny, jež k žánru běžně nepřísluší.

Povaha lásky tak dokáže být současně melodramatem, komedií s allenovskými akcenty i nevybíravou sociální sondou, jež neváhá mířit do vlastních řad. Když po vášnivém sexu méně vzdělaný Sylvain (v originále se film jmenuje Simple comme Sylvain – Prostý jako Sylvain) recituje milence verše, Sophie je okouzleně přisoudí Rimbaudovi – aby s nepředstíranou hrůzou zjistila, že její milý deklamuje Michela Sardoua, „toho xenofoba“.

Velkou devízou snímku, jenž okouzlil publikum na loňském festivalu v Cannes, je jeho herecké obsazení. Magalie Lépine Blondeau (Sophia) a Pierre-Yves Cardinal (Sylvain) disponují chemií, která dělá jejich vztah uvěřitelným bez ohledu na hromadu zjevných i méně zjevných rozdílů. Monia Chokri, sama zkušená herečka (proslavila ji hlavně spolupráce s Xavierem Dolanem), je navíc umí vést k až odzbrojující bezprostřednosti, takže když se milují, závidíme jim, když se smějí, smějeme se s nimi a když se milovat přestanou, rozumíme proč, ale současně do poslední chvíle nepřestáváme doufat.

Láska je složitá věc, a když se jí Chokri snaží přijít na kloub, občas to vázne, občas nudí, ale většinou zasáhne cíl s přesností elitního ostřelovače.

Povaha lásky

Foto Artcam Films