Sport

Formule 1: 10 věcí,které jste nevěděli o F1

Formule 1

Sledujte Formuli 1 na Sport1 a Sport2 HD.

425 milionů lidí 

Velké ceny F1 loňského ročníku 2014 po celém světě sledovalo 425 milionů lidí. V důsledku celosvětového trendu přesunu vysílání na placené programy se jedná o mírný pokles, ale na výnosech z prodeje televizních práv vedení F1 jen ve Velké Británii zaznamenalo nárůst o 110 %.
 

45 miliard korun

Formule 1 ročně generuje 45 miliard korun zisku. Necelé dvě třetiny se vrací týmům ve formě různých odměn a příspěvků. Způsob distribuce napříč týmy ale není rovnoměrný: Ferrari bere například 5,2 miliardy, oproti tomu tým, který skončí poslední v pořadí předchozího ročníku, jen 250 milionů korun.
 

1,12 miliardy korun

Promotéři, kteří chtějí uspořádat velkou cenu, musí zaplatit licenční poplatek. Ten se liší podle finančních možností a obchodního vyjednávání: nejdražší licenční poplatek je dnes 1,12 miliardy korun ročně za hostování velké ceny F1. Postavit například areál pro Velkou cenu Ruska vyšlo na 5 miliard. Za hostování 20 velkých cen letošního ročníku vedení soutěže vybere 17,5 miliardy korun. Pořadatelé Velké ceny Singapuru tvrdí, že závod v roce 2012 na turistickém ruchu vydělal 11,1 miliardy korun. Ale pořadatelé Velké ceny Německa tvrdí, že nemají dostatek prostředků, i když se evropské poplatky pohybují například ve výši „pouhých“ 400 milionů korun, a proto pořád není jasné, zda se letos F1 v Německu pojede.
 

1300 zaměstnanců

Rozpočty týmů F1 se velmi liší: největší odhadovaný rozpočet má Mercedes ve výši 12,5 miliardy korun (1300 zaměstnanců). Oproti tomu Marussia, která bojuje o přežití, má rozpočet pouhých 1,5 miliardy korun a 220 zaměstnanců.
 

27 miliard korun

Kumulované náklady na výzkum a vývoj (R&D) současné generace motorů F1 čtyř automobilek Mercedes, Renault, Ferrari a Honda se blíží hranici jedné miliardy eur (asi 27 miliard korun).
 

1,6 litru

Současná generace pohonných jednotek jsou šestiválcové motory o objemu 1,6 litru, což je pokles o dva válce a 0,8 litru ve srovnání s předchozími motory. Kumulovaný výkon současných pohonných jednotek je ale stejný (přibližně 700 koní) a monoposty F1 jsou stejně rychlé. K absolvování závodu ale potřebují o třetinu méně paliva než v roce 2013.
 

157 konstruktérů

Tým Caterham se nedokázal udržet ve startovní listině a zanikl poté, co dokázal absolvovat 96 velkých cen. I když je to prezentováno jako projev ekonomické krize F1, v její historii se o start pokusilo 157 konstruktérů a z nich jen 28 konstruktérů dokázalo překonat laťku 100 startů ve Formuli 1. Znamená to, že 82 % týmů, které alespoň jednou startovaly v F1, byly méně úspěšné než Caterham. Na čele žebříčku jsou Ferrari (889 startů), McLaren (761) a Williams (630). Jeden jediný start v F1 zaznamenalo hned 27 konstruktérů.
 

73 tratí

Velké ceny F1 se jely na 73 tratích ve 36 zemích. Pouze Velká Británie a Itálie hostila velkou cenu v každém roce od svého vzniku roku 1950. Velká cena Austrálie 2015 bude 917. závodem Formule 1.
 

39 velkých cen

Mercedes v posledních 39 velkých cenách v řadě dokázal dovézt alespoň jedno své auto na bodech, a tato sekvence může v Austrálii pokračovat. Nejdelší (již ukončenou) šňůru má Ferrari (81 závodů na bodech v řadě). Nejdelší nepřerušenou šňůrou vítězství je jedenáct triumfů. Vlastníkem je McLaren (od Velké ceny Brazílie do Velké ceny Belgie v roce 1988).
 

42 národností

Víkendu Formule 1 se zúčastnili piloti 42 různých národností (mezi nimi i dva Češi – Tomáš Enge a Jan Charouz). Vedou Britové (se 159 piloty), po jednom zástupci ve Formuli 1 mají Čile, Čína, Hongkong, Maďarsko, Izrael, Lichtenštejnsko, Maroko, Polsko a Thajsko. 
 

Formule 1

Sport
Foto Sport TV
sobota 11. 4.

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC