Natáčení na vybombardovaném sídlišti byl hrozný šok už při příjezdu
Foto CANAL+

Vypadá to, že se Jan Révai stává puncem na kvalitní seriály na streamovacích službách. Po úspěšných sériích Sex O'Clock či Extraktoři se představuje v další mimořádné roli investigativního novináře Martina Brauna, který vyšetřuje pozadí atentátu na prezidenta.
Jak se k Vám dostala nabídka na hlavní roli investigativního novináře v seriálu Moloch?
Napoprvé jsem nabídku nemohl přijmout z časových důvodů, měl jsem točit jiný projekt. V tu chvíli jsem nevěděl, o čem seriál je ani o jakou roli se jedná. Poptávka přišla v nesprávný čas. Ale když se druhý projekt zrušil asi měsíc před začátkem natáčení Molochu, castingová režisérka Madla Zachariášová mě znovu kontaktovala, abych přišel na kamerové zkoušky. Tehdy jsem řekl: „Buď máte štěstí vy, nebo já. To uvidíme, jak to dopadne…“ Dorazil jsem, aniž bych tušil, že jde o hlavní roli. Byl jsem natěšený především kvůli tématu, ale nevěděl jsem, že se jedná o tak zajímavou postavu investigativního novináře. Kamerové zkoušky proběhly velmi příjemně, nebyly ničím zatěžkané. Hned jsem se tam potkal s Elizou a jen jsem slyšel: „To funguje, to bude super, to bude fajn.“
Co je tedy pro Vás na projektu nejzajímavější?
Na Molochu mě zaujalo úplně všechno. Jedná se komplexně o atraktivní projekt. Scénář je skvěle napsaný, má spád. Četl jsem ho jedním dechem. Štefan píše krátké a výstižné scény, které výborně dokreslují atmosféru plnou napětí, které je cítit hned od začátku. Téma Molochu je především velmi aktuální. Zároveň mě samozřejmě potěšilo herecké obsazení, které je jednoduše úžasné.
Můžete přiblížit postavu Martina Brauna?
Braun je uznávaný investigativní novinář, který se zabývá domácí politickou scénou a jejími kauzami. Zaplete se do vyšetřování, které ho zcela pohltí. Když se setká s investigativní online expertkou Julií, začnou se dít věci, o kterých neměl ani zdání. Je to člověk zcela oddaný své práci, až bych řekl, že je jejím otrokem. Touží po pravdě a jde si za ní za každou cenu. Vedle toho řeší i vlastní problémy spojené s otcem, což ho činí poněkud zarputilým. Jeho vztah k prezidentu Tomanovi je komplikovaný. Martin je synem bývalého politika Lukáše Brauna, který byl zapleten do velkých korupčních kauz. Bojuje se stigmatem problémového otce a přichází do konfliktu s různými politiky včetně prezidenta, s nímž má kvůli otcově minulosti velice zvláštní vztah.
Co Vás ve světě investigativního novináře nejvíce překvapilo?
Když jsme měli schůzku s Ondřejem Kundrou, odborným poradcem projektu, fascinovala mě jeho nenápadnost. Mohl by být klidně třeba řidič autobusu. Spíš jsem si kladl otázku, jak musí být novinář vytrvalý, chytrý a velmi dobře všeobecně orientovaný. Musí vědět, koho se na co zeptat, jakým směrem vést investigaci. Zaujalo mě, jak se dostává k informacím a čelí různým situacím, jak se vyhýbá průserům, což nemusí být vždy snadné. Jeho práce vyžaduje obrovskou dávku trpělivosti a odvahy, aby dokázal odhalit všechny politické kauzy. Je to vlastně taková skládanka a zároveň i detektivní práce. Představuji si, že musí mít doma obrovskou nástěnku s propojenými informacemi, jako to mají kriminalisté při vyšetřování. Ale třeba ji nemá a vše nosí v hlavě.
Jak jste s režisérem pojali roli tohoto novináře?
S tvůrci, režisérem i producentem jsme hodně diskutovali o tom, co Martina Brauna charakterizuje. Záměrně jsme hledali, čím by měla být postava novináře specifická a signifikantní. Zajímalo nás, proč je tak zarputilý ve své práci a jaké jsou jeho motivace. Shodli jsme se na tom, že hlavním rysem postavy je neustálá snaha vyrovnat se s minulostí svého otce. Zatímco ostatní už by tuto kapitolu života uzavřeli, Martin se tím pořád trápí. Vlastně je tím až divný… I když přijde s něčím novým, pořád má v zádech tu svoji nechvalnou rodinnou minulost. Snažím se tedy vnitřně pořád myslet na to, aby tato charakterová linka vedle všeho dění nezanikla.
Příběh je vystavěn na třech charakterech. Jaký je vztah Martina Brauna k prezidentovi republiky?
Vzhledem k tomu, že prezident se zná s jeho otcem, vztah je zcela jiný než mezi prezidentem a běžným novinářem. Braun si k prezidentovi dovolí víc než jakýkoliv jiný novinář. Vazba je tam nejen pracovní, ale i lehce osobní a tím se dostává na tenký led.
A jaký má v příběhu Martina Brauna význam postava investigativní online pátračky Julie?
Braun se opírá o jiné investigativní analytiky. S Julií se setkává později, až kdy ji chce ochránit, protože ví, že se oba ocitli v nebezpečném prostředí.
Jak se Vám spolupracovalo s režisérem Lukášem Hanulákem?
S Lukášem se známe již ze slovenského projektu, kdy jsme natáčeli v Bratislavě. Pracuje se mi s ním skvěle, protože nemá s ničím problém. Ví, co chce, a dokáže rychle reagovat na veškeré změny. Je velmi připravený, dokáže mně jako herci kdykoliv odpovědět, a to je sakra důležité! Spolupracovat na Molochu byla jedním slovem radost.
Závěrečná část natáčení probíhala na Ukrajině. Jaké to bylo, pracovat ve válečné zóně?
Zjistil jsem, že některé věci jsou nepřenosné. Samozřejmě mám zkušenost s tím, jak sdílet své zážitky, ale tohle byla zcela jiná situace… Na Ukrajinu jsem odjížděl s určitými obavami, jak bude natáčení v takových podmínkách probíhat. Tvůrci tam už byli, takže jsme do úplného neznáma nejeli. Víte, kam jedete, ale do jakého stavu země a zóny, to si předem představit nedokážete. Vůbec jsme netušili, co máme očekávat. Dostávali jsme informace: „Tady to pořád houká, měli bychom jít do krytu.“ Jenže do krytu už se nechodí, lidé už jsou na sirény zvyklí a čekají na zprávu, že nálet byl odkloněn. Ale to se taky nemusí povést…
V Kyjevě, krásném a rozlehlém městě, kde se mísí architektonické styly. Nejvíc mě překvapila místní komunita. Lidé byli usměvaví a vstřícní, i když bylo jasně cítit, jak jsou válkou poznamenaní, unavení a zranění na duši. Přesto si uchovali laskavost. Byli úplně jiní, než jak jsem si je představoval. V Kyjevě jsme také navštívili pietní místa s fotkami a jmény vojáků, kteří už nejsou mezi námi – mladých mužů, kteří padli na frontě. Tam se vám svírá srdce…
Ano, pracovali jsme na dvou místech, kam dopadly rakety. Natáčení na vybombardovaném sídlišti byl hrozný šok už při příjezdu. Vidíte zničený panelák, kouř, ohně… A najednou si říkáte: „Tak tady točíme.“ Jenže to nejsou kulisy. Uvědomíte si, že rekonstruujete něco, co ještě nedávno normálně fungovalo. Je to strašně smutné, až hyenistické. Když jsem šel na plac, cítil jsem se nesvůj – stáli jsme na místě, kde se stala katastrofa, a my tam přímo točíme a hrajeme. Na druhou stranu jsme tím ukrajinským kolegům dali práci v době, kdy ji zoufale potřebují. Byli nám nesmírně vděční. Navíc jsme natáčeli v reálném prostředí, v zemi, která prochází válkou. Seriál se odehrává v současnosti a právě autentičnost lokací mu dodala zvláštní sílu. Diváci uvidí realitu takovou, jaká je.
Jaký přínos mělo to, že se natáčení na Ukrajině účastnil odborný poradce a novinář Ondřej Kundra?
Ondřej zná Ukrajinu velmi dobře. Nestačil jsem se divit, kolik aktivit tam zvládá a co všechno v tak náročném prostředí stíhá. Nepohybuje se jen v Kyjevě, ale i v oblastech frontové linie. Vedle spolupráce s námi měl své vlastní pracovní povinnosti – setkával se se svými informátory a kolegy. Je to neuvěřitelně chytrý člověk, který se ve válečném prostředí dokonale orientuje. Jeho znalosti pro nás byly nesmírně cenné, ať už šlo o bezpečnostní opatření, nebo o širší kontext situace. Samozřejmě, některé věci nám ani říct nemohl. Jeho práce je klíčová – přináší ověřené informace, které pomáhají rozkrývat realitu. Dezinformace jsou dnes jedním z hlavních nástrojů války, a proto je důležité mít někoho, kdo dokáže správně analyzovat situaci a předávat naší veřejnosti pravdivé informace.
Proč bychom se na seriál Moloch měli podívat?
Tento projekt má velkou devízu ve scénáři, v mezinárodním obsazení, lokacích a v tom, že je to krátká minisérie o třech dílech. Bude to skvělý akční napínavý politický thriller.
Jan Révai (*11. února 1974)
Český divadelní, filmový a seriálový herec. Původně se vyučil automechanikem, ale již od mládí se věnoval nejprve tanci a pak divadlu. Diváci ho mohou znát z filmů Rebelové, Gangster Ka, Lída Baarová, Jan Žižka, Banger., Vyšehrad dvje, ale i ze seriálů Extraktoři, Rapl, Specialisté nebo Volha.