Filmová recenze – Když je Santa motorkář a sob pes
Foto Bohemia MP
O tom, jak se to má s Ježíškem a dárky, pořád nikdo nic nenatočil, zato filmů o Santovi a skřítcích existují mraky a každý rok přibude nějaký další. Vánoce Offline, letošní sváteční novinka, má poněkud bizarní původ – kromě Američanů se na ní podíleli také Němci a Indové. Výsledek je nicméně stejně globálně zaměnitelný, jako všichni ti obligátní čokoládoví Santové v supermarketech.
Kdo si takzvanou Vánoční dílnu, tedy místo, kde Santa v zastoupení skřítků vyrábí dárky pro děti, představuje jako komůrku plnou pohody a hřejivého vánočního světla, je podle tvůrců filmu hodně „out“. Novodobá vánoční dílna působí spíš jako high-tech centrála společnosti Apple: vládnou jí neosobní minimalismus a vysoce moderní technologie. Dárky už nevyrábí elfové, ale roboti, a ke koncovým zákazníkům, rozuměj dětem, je nerozváží Santa na saních, nýbrž drony. Vše se řídí podle přísných tabulek a plánů, nad nimiž bdí nemilosrdně efektivní elfí manažerka Coco. A když se nově příchozí brigádník elf Yoyo natěšeně pídí po „pravém kouzlu Vánoc“, odkáže ho do patřičných mezí větou: „Jaké kouzlo, Vánoce jsou úkoly a termíny.“
Staromilec Yoyo, jehož dědeček je zasloužilý elfí dělník a osobní Santův přítel, se nicméně nehodlá jen tak vzdát. V zastrčené kanceláři plné santovského haraburdí vymyslí plán na velkou vánoční sabotáž a výsledkem je, že se jen pár hodin před Štědrým večerem zhroutí všechny servery i drony. Prekérní situaci, totiž fakt, že najednou není, kdo by doručoval dárky, může samozřejmě zachránit pouze starý dobrý Santa – jenže ten už je pěkných pár let v důchodu a nikdo neví, kde ho hledat. Yoyo, Coco a pes se sobími parohy (nebo štěkající sob?) se tak pustí do velkého pátracího dobrodružství, v němž nechybí paralelní vesmíry, elfové se superschopnostmi ani santové-motorkáři se slabostí pro ZZ Top. A aby to hlavní dvojice neměla moc jednoduché, nehraje proti nim jen čas, ale i hackerka, která se rozhodla Vánoce jednou provždy zničit.
Celé by to mohlo být vlastně docela zábavné, ba dokonce napínavé, kdyby to ovšem nebylo zaprvé překombinované, zadruhé uřvané a za třetí k neukoukání. Záplava ošklivých barevných skřítků a uřvané akční scény s obecnou představou poklidné vánoční idyly příliš nekorespondují – v polovině filmu budete mít pocit, že jste ohluchli a oslepli a zápletka vám bude úplně fuk.
Tam, kde se jenom mluví, sice zazní i několik trefných postřehů a vtípků (třeba jak roboti vytlačili elfy do call centra, kam volají děti nespokojené s dárky), ty ovšem, stejně jako četné popkulturní odkazy, pochopí výhradně dospělí. A podobně se to má s vyústěním hackerské zápletky – jakkoli dojemná je ve svém základu, dítě ji nemá šanci pobrat (a dospělý už u ní bude pravděpodobně spát).
Celý film tak působí spíš jako nesourodá slepenina dobře míněných nápadů a oblíbených scének odjinud, něco na způsob zapomenutelného vánočního varieté. Nic, k čemu by se chtěl člověk vracet každé Vánoce.
Vánoce Offline
Režie Ricard Cussó, Damjan Mitrevski
Délka 96 min.




