Filmová recenze – Čekání na Žižku
Foto Bioscop
![Jan Žižka – české historické drama](/tv-magazin/doc/um_clanek_img/sky2022-19-zizka-dovnitr-17823.jpg)
Petr Jákl miluje drony a Žižkovo oko „zachránili“ červi. Aneb co vám utkví, půjdete-li na velkofilm věnovaný nejslavnějšímu českému vojevůdci.
Řečené samozřejmě lehce poznamenala nadsázka, z nejdražšího českého filmového projektu si zapamatujete i něco víc (třeba nefalšovaného českého lva, který ví, že husiti se nežerou). Nicméně jednomu se u filmu Jan Žižka rozhodně neubráníte: totiž otázkám po smyslu a motivaci. Proč Petr Jákl natočil film zrovna o Žižkovi? V čem byla Žižkova osobnost mimořádná? Nebo snad byl mimořádný jeho příběh? A co jím chtěl vlastně jeho autor vzkázat?
Problém Jáklova snímku tkví v tom, že na žádnou z otázek nedá přesvědčivou odpověď. Ve finále je nám sice podsouváno cosi na způsob národně-demokratického poselství, jde však o vzkaz tak neohrabaně prvoplánový, že jej nelze brát vážně. Relevanci příběhu, nepřehledného a žánrově rozkolísaného mezi hrdinským eposem a jalovou lovestory, podrývá už sama vstupní informace o autorské licenci: tvůrci prý schválně zvolili to období z Žižkova života, o němž se mnoho neví, aby mohli beztrestně fantazírovat o únosech, zradách a láskách. A konečně osobnost – tu sice mohl mít Jan Žižka pestrobarevnou, nicméně scénář ani jeho herecký představitel, hollywoodský rek Ben Foster, se s ní evidentně nepotkali.
Výsledkem je film, jenž tíhne k prázdným sloganům a gestům a jehož titulní hrdina je tou nejméně poutavou postavou. Film, který má přes svůj (na české poměry) astronomický rozpočet všechny atributy průměrné hollywoodské podívané – což nemusí být nutně nadávka, ale taky se to nedá nazvat výhrou. Ostatně Marhoulovo podobně ambiciózní drama Nabarvené ptáče stálo o polovinu méně, ale na rozdíl od Žižky přesně vědělo, co, proč a jak.
Budiž Jáklovi ke cti alespoň to, že jeho historický opus není samoúčelnou rychlokvaškou. Z každého filmového políčka, z každého pečlivě promyšleného záběru či choreografie bitvy, ano, i z oněch nadužívaných, leč čarokrásných dronových celků křičí snaha o řemeslnou poctivost. Dokud bývalý kaskadér Jákl dělá to, co umí nejlépe, to jest režíruje akci a herce, poštěstí se i zážitek s patřičným emocionálním nábojem (metodicky nasnímaná přehlídka bojových taktik včetně legendární vozové hradby v akci, kupříkladu). Selhává naopak všude tam, kde se jako spoluscenárista snaží o příběh. Ten vede nepřehledně od zrady ke zradě a bitvy k bitvě a navzdory svému názvu zůstává jen příslovečným čekáním na Godota. Pardon na Žižku.
Jan Žižka
![](/tv-magazin/custom/img/hodnoceni/4.jpg)
Režie Petr Jákl
Obsazení Ben Foster, Michael Caine, Til Schweiger, Matthew Goode, Sophie Lowe, William Moseley, Ondřej Vetchý
Délka 125 min.
Rok 2022