Sport

Vyhrát může jen jeden

Nová sezona Formule 1 začíná s řadou otazníků. Což je vlastně dobře. Budeme obzvlášť zvědaví, jak se povede finskému pilotu Valtterimu Bottasovi. Právě on totiž u týmu mistrů světa Mercedesu nahradil držitele titulu Nika Rosberga.

Rosberg šokoval svět Formule 1, když jen pár dní poté, co v Abú Dhabi získal titul mistra světa sezony 2016, oznámil konec kariéry. Šéfům Mercedesu tak udělal hluboké vrásky na čele: koho postavit vedle normálně rychlého Lewise Hamiltona? Volba padla právě na pilota Williamsu Valtteriho Bottase. A když ten nastoupil do prvního týdne oficiálních testovacích příprav před začátkem sezony, zajel nejrychlejší čas ze všech. Hamilton je s týmem Mercedes již od roku 2013, takže jej velice dobře zná. Jak velkou to ale pro něj bude v souboji s novým týmovým kolegou Bottasem představovat výhodu, to si teď nikdo netroufá odhadnout.

Formule 1 se pro sezonu 2017 představila s novými pravidly. Ta budou mít za následek to, že monoposty F1 budou na kolo rychlejší až o čtyři sekundy v porovnání s loňským rokem. To je obrovský skok. Auta budou letos širší, ze 180 centimetrů narostou na dva metry. Hlavně ale budou mít daleko širší zadní pneumatiky. Křídla, kterými je formule při jízdě tlačena k zemi, budou také efektivnější. Skrze zatáčky tak budou formule projíždět daleko rychleji. Od samotných pilotů si to bude žádat podstatně lepší fyzickou přípravu, ale také postřeh, neboť vozy budou podstatně hůře ovladatelné. Nováček seriálu, čerstvě osmnáctiletý Kanaďan Lance Stroll z týmu Williams, kolidoval během testovacích příprav dvakrát během dvou dní a jeho týmu došly náhradní díly. Radost z toho neměl jeho týmový kolega Felipe Massa. Ten sice ukončil na konci sezony 2016 kariéru, ale když přišel o zmiňovaného Bottase, Williams nemusel Felipeho Massu dvakrát přemlouvat, aby se zase vrátil.

Ferrari bylo černým koněm před startem sezony 2016, ale nakonec to byl výkonnostní propadák. Přípravy na letošní sezonu zatím nabízí pozitivní zprávy pro všechny fanoušky maranellského týmu: Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel nejenže mají k dispozici velmi spolehlivé formule, ale také velmi rychlé. A za vše mluví optimistické nálady obou jezdců. „Když auto funguje, je to jako lék na všechny nemoci,“ řekl například Vettel. Mercedes získal titul v každé sezoně od roku 2014, kdy byly představeny nové turbo motory o objemu jedna celá šest desetin litru vybavené rekuperačními systémy. Svět tak očekává, kdo jej výkonnostně dožene dříve: bude to Red Bull, který v závěru ročníku 2016 už dokázal Mercedes párkrát potrápit? Nebo Ferrari? „Probouzí se“ také Red Bull, jak to pojmenoval jeden z jeho pilotů, Australan Daniel Ricciardo. Ten má za kolegu bez nadsázky novou hvězdu světa F1, Maxe Verstappena. Ten si nadělal spoustu nepřátel kvůli svým nekompromisním manévrům přímo na závodní dráze, ale diváci programů Sport 1 a Sport 2, na kterých se velké ceny F1 vysílají, jeho působení označili za nejvýznamnější událost loňského roku. Nepochybně zaujal a můžeme se těšit na to, jak bude prohánět také velmi rychlého Ricciarda. Mít v týmu dva extrémně rychlé piloty je zjevně velmi příjemný problém. Komplikací předsezonních testů je, že se nedá odhadnout skutečné rozložení sil mezi týmy. Konkrétnější představu budeme mít přibližně po čtyřech úvodních závodech. To budeme mít jasněji v tom, jak moc blízko, nebo daleko Red Bull či Ferrari ve srovnání s Mercedesem jsou. A to vůbec neznamená, že to zůstane stejné. Týmy svá auta vylepšují před každým závodem, takže se poměr sil může velice snadno měnit.

Co už ale dokážeme s poměrně velkou jistotou odtušit, jsou komplikace týmu McLaren-Honda. Ročník 2015 byl propadák co do spolehlivosti i výkonu a vloni to bylo jen o trochu horší. Mistr světa z roku 2009 Jenson Button odešel do důchodu, ale Fernando Alonso zůstal. Dali k němu nováčka Stoffela Vandoorna z Belgie. McLaren se ale s technickými komplikacemi začal potýkat hned v úvodu předsezonních testovacích jízd. Dlouhodobým problémem jsou pohonné jednotky od Hondy a její rekuperační systémy, které nejsou dostatečně výkonné. Komplikace v souvislosti s nedostatečným výkonem i spolehlivostí trápí McLaren i v úvodu ročníku 2017 a nezbývá než se modlit, aby to nemělo dlouhého trvání. Vztah firem McLaren a Honda je už pořádně napjatý. Letošní šampionát bude mít dvacet velkých cen. Vypadla totiž Velká cena Německa. Zdá se, jako kdyby úspěchy Michaela Schumachera, Sebastiana Vettela, Nika Rosberga i Mercedesu (všechno to jsou německé „značky“) už byl německý národ unavený. O lístky není zájem, a tím pádem není ani zájem platit vedení F1 za hostování šampionátu na Nürburgringu.

V zákulisí ale došlo k jedné velmi významné události: po více než 40 letech přestal Formuli 1 řídit Bernie Ecclestone. Americká společnost Liberty Media do pozice ředitelů posadila mimo jiné Rosse Brawna, architekta úspěchů Michaela Schumachera u Ferrari a Jensona Buttona u týmu Brawn GP.

Velká cena Austrálie

Sport
Foto Sport 1 a Sport 2

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na