Návrat Titánů – Formule 1 se vrací

  • Sport
  • Autor Tomáš Richtr
  • Foto Sport 1, Sport 2

Chvíli spali. Potřebovali si trochu odpočinout. Nyní jsou titáni zpět připraveni k velké bitvě sezóny 2016. O kom je řeč? Možná o těch nejvlivnějších z nejvlivnějších – o monumentálních monstrech v podobě prestižních automobilek. Platforma, na které se utkají? Formule 1.

Titáni byli málem vyhubeni – což mohlo mít za následek úpadek a zánik seriálu nejrychlejších vozů světa: monopostů Formule 1 – když přišla ekonomická krize v roce 2008. Silné značky jako Toyota, Honda, Renault nebo BMW se daly na úprk. Zůstaly po nich následky jejich nenasytnosti, se kterými se menší, na automobilkách nezávislé týmy (například Williams), jen těžko uměly poprat. Ta doba je ale definitivně pryč. Honda se vrátila již vloni. Předtím nastoupil Mercedes. A letos se vrací Renault. A nesmíme zapomenout na vlajkovou loď F1 – Ferrari.

Kdo teď velí

V posledních dvou sezónách Formuli 1 dominoval Mercedes. Určitě není bez zajímavosti historie tohoto týmu, který byl vlastně onou Hondou, jež na konci roku 2008 Formuli 1 opustila. Tým zachránil uznávaný odborník Ross Brawn, který propůjčil své jméno následovníkovi Hondy (pod názvem Brawn GP). Kdyby to jen Honda tušila: Brawn GP získal v roce 2009 s Jensonem Buttonem titul mistra světa s motory Mercedes. Ross Brawn ale věděl, jak se věci mají. Využil první příležitosti a tým prodal automobilce Mercedes. Ta vytvořila tým, pro který tři sezóny jezdil Michael Schumacher a dnes již trojnásobný šampion Lewis Hamilton.

Loňská sezóna 2015 byla v podání Mercedesu tou nejdominantnější v historii F1. I když tým Ferrari vlastní zásluhou i díky Sebastianu Vettelovi dokázal Mercedes třikrát překonat, na poměry F1 to bylo málo. A to se má letos změnit. Jak?

Motory jako ze sci-fi

Klíčem k úspěchu jsou motory. Ale ne motory klasické. Motory moderní a novodobé, ve kterých původní klasický motor tvoří jen jednu část. Velmi důležitými komponenty (nově pojmenovaných) pohonných jednotek se staly systémy rekuperace energie. Jedná se o technologii, která již dnes promlouvá do životů běžných motoristů na tradičních silničních komunikacích. V čem spočívá to kouzlo?

Odpustíte-li ten výraz, tak klasické spalovací motory „smrdí“. Je to dáno relativně nízkou účinností spalování paliva, ať už je to benzin nebo nafta. Zbytkovým produktem této relativně nízké neúčinnosti jsou výfukové zplodiny. Moderní pohonné jednotky seriálu Formule 1 dokážou z těchto odpadových plynů recyklovat velké množství odpadové energie. Recyklují je transformací do energie elektrické, kterou pak vrací zpátky do motoru (tak, že pomáhá roztáčet klikovou hřídel, kterou jinak pohání spalování benzinu či nafty), aby mohl pracovat o to více, aniž by k tomu potřeboval extra benzin nebo naftu. Stejně pracuje i obdobný systém, který ale nerecykluje výfukové plyny, ale odpadovou část kinetické energie při brzdění.

Dost techniky: vtip je v tom, že současné vozy Formule 1 jezdí stejně rychle jako například před třemi lety, ale potřebují k tomu o třetinu méně paliva! Levnější a ekologičtější pohony jsou velmi vděčná témata. Proč utrácet víc, když vás provoz milovaných aut může stát méně? A Formule 1 na tomto principu staví. A zvládá u toho ještě závodit.

Mercedes v čele

A který tým tento princip lépe zvládne, ten se může stát mistrem světa. V současné době to nejlépe zvládá zmíněný Mercedes. Ale celý svět F1 čeká na to, až Ferrari prolomí kouzlo těchto hybridních pohonů a umožní Sebastianu Vettelovi, čtyřnásobnému mistru světa s týmem Red Bull, Mercedes pokořit. V to samé doufá Honda, která v sezóně 2015 s mistry světa Fernandem Alonsem a Jensonem Buttonem prožila naprosto katastrofální sezónu.

Nebo Renault? Který se do Formule 1 vrátil jako tovární tým? Prostě souboj titánů: Ferrari, Mercedes, Renault a Honda. Nebo titánů, jako jsou Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Alonso či Button? Pravda, Renault nebo Hondu ještě čeká trocha práce, než budou moci bojovat o titul mistra světa. Ale od Ferrari se to očekává už letos. Zvládne to? Protože pokud ne, pak to bude považováno za selhání možná nejznámější automobilové značky světa.

 
Více najdete v tabletovém magazínu, který je dostupný pro iOS a Android, nebo pro PC.

Série Velkých cen Formule 1 na Skylinku

Út 01. 03. 2016
Uvidíte na Sport 1, Sport 2 součást balíčků Multi a Kombi a Multi HD
magazin-265x238px-HDprijimac-CZ.gif Stáhněte si magazín TV <br /> do svých tabletů, mobilů a nově i do PC a Maců.Google playApp StorePC a Mac