Rozhovor

Lena Dunham: Nejsem zvyklá vidět dobrý sex

Lena Dunham

Girls je seriálový trhák z produkce HBO, který sleduje osudy kamarádek ve věku lehce přes dvacet, které žijí v New Yorku a snaží se dát svému životu nějaký směr. Autorkou seriálu je Lena Dunham, která také hraje jeho hlavní postavu, začínající spisovatelku Hannah Horvath. Lena a Hannah mají tolik společného, až se celý projekt zdá být autobiografií svojí tvůrkyně.

Na obrazovky právě přichází s napětím očekávaná nová řada Vašeho seriálu. Nelze přehlédnout, že se životní cesta Hannah s tou Vaší čím dál více rozchází, především když mladá spisovatelka odchází na prestižní literární seminář do Iowy. Na tamější univerzitě se přitom ani nenatáčelo. 

Je to legrační, právě jsem se našich producentů ptala, jestli vůbec smím říct, že jsme natáčeli v kampusech univerzit na Staten Islandu a v newyorském Poughkeepsie. Na univerzitě v Iowě jsem ale nedávno pořádala čtení z mojí knihy, která vyšla na podzim minulého roku, a byla jsem překvapená, jak dobře jsme vystihli tamější prostředí – přeci jen trochu provinční, s menzou, která ze všeho nejvíc připomíná restauraci rychlého občerstvení. Nejspíš jsme se tak dobře trefili proto, že jsem studovala v Ohiu, kde byla podobná atmosféra. Takže jsem s výsledkem spokojená.

Zkušenosti ze studia na Oberlin College Vám tedy pomohly i při psaní čtvrté řady seriálu?

Rozhodně, navíc Sarah Heyward, kolegyně scénáristka, seminář na iowské univerzitě skutečně absolvovala. Přispěla tak mnoha vtipnými historkami z jeho zákulisí, kde se potkávají talentovaní autoři i blázni všeho druhu. Mám ráda takové ty konstelace jako z románů od Agathy Christie, že na sebe narazí několik podivínů v uzavřeném prostoru. O tom koneckonců univerzitní život tak trochu je, a přesně tak probíhá i Ohio Writer‘s Workshop, což je dvouletý postgraduální rezidenční program pro spisovatelské talenty. Neboli spolu na jednom místě žije parta neobyčejných mladých lidí, kteří často mají trochu svérázný přístup ke světu mimo kampus. Někteří se do reality mimo akademické a umělecké prostředí vrátí, jiní nechtějí nebo nemohou. A rozporuplný vztah k vnějšímu světu má ostatně i Hannah.

Přitom to vypadalo, že si Hannah svoje místo už našla. A v první epizodě nové řady jí Jessa říká, že přece chtějí prorazit v New Yorku…

To je pravda. Když se Jessa dozví o plánu její kamarádky, tak se diví, proč Hannah najednou úplně obrátí kurs. Líbí se mi Jessina upřímnost v tomto okamžiku. V nové řadě je tato postava mimochodem daleko zranitelnější, než v těch předchozích. Dřív to byla hlavně taková kočka, velice smyslná žena. Nyní ji ale čeká hned několik osobních krizí, kterým bude muset čelit. To pro mě bylo hodně důležité, dát Jesse další rozměr.

A kam se vyvinou ostatní postavy?

Shoshanna si bude svoje místo pod sluncem hledat jen s obtížemi. Hlavně proto, že si představovala, že pro ni bude jednodušší najít si dobrou práci, než pro její hloupé kamarádky. „Co pořád řešíte? Až já dostuduju, budu šéfkou ve velké společnosti,“ ráda říkávala s přezíravostí v hlase. Jenže pokazí závěrečnou zkoušku, musí o semestr přetáhnout, a vstup do pracovního života se ukáže být přesným opakem jejích vysokých očekávání. Je to docela smutné, má pracovní pohovory co týden, ale nikam to nevede. Mimochodem to byla velká legrace, psát tyto scény, až jsme s tím nemohli přestat. Když si chcete vychutnat něčí selhání, nikdo se nehodí lépe než nafoukaná Shoshana. Nejspíš jen Hannah má stejný talent na průšvihy jako Shoshanna.

A Marnie, je opravdu tak zlá, když potká Clementine a předstírá, že se nic neděje? 

Moc mě bavilo psát tuto a související scény, jen jsem si říkala, jestli z Marnie nedělám úplnou mrchu. Ale pak mi došlo, že se to přece může stát: když po někom toužíte tolik, že vám nevadí, že žije s někým jiným, a dokonce se s jeho přítelkyní snažíte co nejvíc sblížit, chcete, aby vás měla ráda. Nemyslím si, že si to Marnie nějak užívá. Naopak je vlastně velice citlivá a zranitelná žena.

A co ta neobyčejně odvážná sexuální scéna hned v první epizodě? 

Ebon je prostě chodící vlhký sen většiny žen. Myslím, že v seriálu je jediný chlap, který to se ženami opravdu umí. Ale samozřejmě ani Adam nebo Ray nejsou úplně k zahození, co se týče sexu. A v posteli se určitě snaží i Desi. Další velmi lechtivou scénu máme v devátém dílu řady, který touto postelovou situací vlastně začíná. A věřte mi, opravdu to stojí za to. Byla jsem u toho, když se scéna natáčela, i když jsem zrovna nevedla režii. Červenala jsem se od hlavy k patě, až mi jedna z kolegyň řekla, ať jdu raději do svojí šatny, že se chovám divně. Asi nejsem zvyklá vidět dobrý sex. (smích)

Rozchod Hannah a Adama proběhne velice rychle, až drsně. 

S kolegou producentem Juddem Apatowem jsme o tomto momentu diskutovali. Chtěli jsme, aby se diváci ptali: chce Adam, aby s ním Hannah zůstala, nebo je spíš rád, že se jí zbaví? Říkáte si, že jej rozchod určitě bolí, ale co když je pro něj tak trochu i úlevou? Jde těžko rozlišit, co vlastně cítí, působí v této situaci docela tupě, až zabedněně. Tak Adama chápu i já, že jeho část už Hannah nemůže ani vidět, přitom ona to ani nevnímá. Anebo je – vlastně oba jsou – rozchodem úplně rozhození a zranění. Je to zřejmé například ve scéně, kdy jej Hannah chce láskyplně vzbudit, ale najednou si to rozmyslí. Dojde vám, že je mezi nimi něco hodně v nepořádku, ale nedokážete to přesně popsat.

Zdá se, že Adam situaci nedokáže nebo ani nechce řešit. 

Je to tak, jakoby mu v průběhu jejich vztahu narostl jakýsi krunýř. Hannah se s ním několikrát snaží promluvit, ale Adam se vzpírá. To mi připadne typicky mužské. Mnoho mých kamarádek zažilo momenty, kdy si chtějí o něčem důležitém promluvit, ale jejich partneři uhýbají do hloupých vtipů, vytáčí se nebo mění téma. Což nás ženy bolí, když si chceme vyjasnit budoucnost našich vztahů. 

Váš seriál je do velké míry i o módě, přičemž se v něm hodně zrcadlí Váš osobní vkus. Na rozdíl od protagonistek seriálu Sex ve městě se ovšem nerozplýváte nad exkluzivními značkami, ale nosíte neobvyklé modely nezávislých návrhářů, které lovíte v malých buticích po celém New Yorku. Co pak to máte zrovna na sobě?

Legrační šaty potištěné kočkami jsou od Orly Kiely, irské návrhářky, která žije v Londýně. Odtamtud pochází i boty od Nicholase Kirkwooda, a kabát je dílo mojí kanadské kamarádky Erin Kleinberg. Je neobyčejně talentovaná a tento kousek je originál, který navrhla přímo pro mě. Na termíny s novináři, jako je tento, se s hereckými kolegyněmi ze seriálu předháníme v tom, která se oblékne nejvýstředněji. (smích)

Lena Dunham

Rozhovor
Foto HBO

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC