Po zániku Země: Sci-fi bez robotů – zvítězí superlidé?

  • Filmy a seriály
  • Autor Kateřina Hejdová
  • Foto HBO

Sci-fi je mrtvý žánr, podobně jako western. Už to bude sedm let, co režisér Ridley Scott a jeden z otců nejslavnějších filmových vědeckofantastických příběhů pronesl na festivalu v Benátkách onu památnou větu, která zasáhla nejednoho jeho fanouška.

V ypadalo to, jakoby si tvůrce Vetřelce a Blade Runnera kopal vlastní hrob – z něhož poté před dvěma lety povstal jeho Prometheus. Sci-fi se ale i díky Scottovi za poslední roky opravdu proměnilo. Většina příběhů a dialogů už se neodehrává na vesmírných lodích ve stavu beztíže, filmoví tvůrci částečně rezignovali i na velkofilmy o možných paralelních světech ve vesmíru. 
 

Zpět k lidstvu

Novým polem působnosti pro tvůrce sci-fi se i díky Avatarovi stal člověk. Jako bytost s dosud nepoznanými vlastními možnostmi a nepřekonatelnými zbraněmi a vynálezy. Jako by se žánr odsunul od světa vědy a techniky blíže k modernímu lékařství, které umožňuje přišívání náhradních orgánů a částí těl a vlastně už dokáže stvořit částečně umělou bytost. Žádného robota bez myšlení a emocí, ale naopak myslícího cítícího člověka s vlastnostmi neporazitelných strojů.
 
Do pole nejžhavějších témat se přesunuly hrátky nejen s lidským tělem, ale především s časem. Cestování napříč dobou, světy existujícími v jiné časové dimenzi paralelně s naší časovou osou, svět existující jen v lidské paměti. Zatímco v Prometheovi se lidstvo vydalo hledat stopy mimozemských civilizací, třeba v loňském hitu Elysium Neilla Bloomkampa s Mattem Damonem hledá zchudlé lidstvo těsně před rokem 3000 místo, kam se přestěhuje z přelidněné a zničené matičky planety.
 

Elysium: Ráj pro privilegované

Tvůrci si v Elysiu pohráli s myšlenkou bipolarizovaného světa, rozděleného striktně podle majetku, tedy na bohaté a chudé. Ti bohatí obývají v přepychu kosmickou stanici, chudí se ze Země snaží dostat za každou cenu k nim nahoru. Elysium tvrdí postavení vědě především skrze moderní zbraně všeho druhu – což je další z příznačných jevů ve světě filmového sci-fi posledních let. 
 

Atlas mraků: historie a filosofie

Na ústupu zůstal svět matematiky a čísel proslavený Matrixem, štafetu převzala fyzika a zákony zachování hmoty a hmotnosti. Atlas mraků Toma Tykwera a Andy Wachovského je adaptací románu Davida Mitchella a zabývá se kauzalitou – faktem, že vše má svou příčinu a následek, a na pole sci-fi tak vstupuje i filozofie a jedna ze základních otázek – když vrátím čas, stane se z následku příčina? A co když příčinu dění v minulosti odstraním? Zhroutí se tím přítomnost? 
 

Zombíci a Brad Pitt

Starost o budoucnost lidstva se promítá i do námětu nového filmu Brada Pitta v režii Marca Forstera Světová válka Z. Prvky válečných dramat a hororu se tu smíchaly se sci-fi v příběhu experta na řešení krizových situací, jenž má vyřešit akutní celosvětový problém – gigantickou virovou epidemii o to zákeřnější, že z nemocných činí vrahy živých. Pitt tu pracuje pro OSN a nepřímo se tak dotýká i světa politického. Na téma legendárního katastrofického Dnu poté (1983 a 2004) navazují víceméně negativně vyznívající a veleslavné katastrofické snímky, jako bylo slavných Dvanáct opic a Armageddon s Brucem Willisem, Mad Max s Melem Gibsonem, patří sem ale i Potomci lidí či Planeta opic, která se brzy dočká též již několikátého pokračování.
 
Specialitkou sci-fi byl třeba Nolanův Počátek z roku 2010, jenž se zabýval možnostmi lidské manipulace a práce s lidským vědomím a vstoupil zcela jasně do zorného pole psychologie a psychiatrie. Též jeden z možných filmových trendů – vzpomenete si na obrovský trojrozměrný model mozku ve filmu Avengers, v němž lze pozorovat co se děje v hlavě a jak vznikají a zanikají nervové buňky? Záběry před pár lety nevídané i na lékařském sympoziu. Škoda, že se ze žánru jako takového poměrně nenápadně vytrácí kvalitní humor, kterým oplýval například Pátý element. V té přehršli domněnek a spekulací, které do sci-fi patří jako kafe do hrnku, je vždy příjemným osvěžením nejen v horkých letních měsících, kdy člověk nemá moc chuť zabývat se samotnou podstatou světa.

Po zániku Země (FDB: 60 %)

Út 22. 07. 2014
Uvidíte na HBO HD součást balíčků Komplet a HBO MaxPack

Režie M. Night Shyamalan

Scénář M. Night Shyamalan, Gary Whitta

Herci Will Smith, Jaden Smith, David Denman, Zoë Kravitz, Sophie Okonedo, Lincoln Lewis, Kristofer Hivju, Darrell Foster, Chris Geere

Délka 104 min.

magazin-265x238px-HDprijimac-CZ.gif Stáhněte si magazín TV <br /> do svých tabletů, mobilů a nově i do PC a Maců.Google playApp StorePC a Mac