Melancholie: Kouzlo posledního okamžiku

  • Filmy a seriály
  • Autor Radim Bartík
  • Foto Profimedia.cz

Komplikovaný tvůrce Lars Von Trier natočil vizuálně působivý katastrofický film, jaký tady ještě nebyl. Teď ale lituje, že výsledek vypadá až moc hezky.

V roce 2009 šokoval dánský režisér a scenárista Lars Von Trier svět Antikristem. Po tomto mysteriózním dramatu na pomezí hororu se rozhodl natočit katastrofický film. Děj Von Trierovy Melancholie se soustředí kolem dvou sester, které hrají Kirsten Dunst a Charlotte Gainsbourg. Jedna sestra, Justine, se vdává, druhá, Claire, má svatbu na starosti. Jenže nic nejde podle plánu. A mezitím k Zemi nezadržitelně míří mnohonásobně větší planeta, jež se „nečekaně“ vynořila zpoza Slunce. Tahle veselice bude katastrofální.

James Bond na Titaniku

„Myslím, že Justine je hodně jako já. Když jsem ji psal, inspiroval jsem se mými vlastnostmi, zkušenostmi s proroctvími o konci světa i depresí,“ říká Von Trier. „Naopak Claire má být… normální,“ směje se. Von Trier dostal nápad na Melancholii po jednom z terapeutických sezení. Dozvěděl se, že deprimovaní lidé mají tendence zůstat pod tlakem událostí klidnější než ostatní, protože každý den očekávají, že se stane něco hrozného. Hlavním tématem filmu se tedy stala lidská psychika v průběhu katastrofických událostí. Výhradním hudebním motivem je předehra Wagnerovy opery Tristan a Isolda a konec je od začátku daný.

„Je to stejné jako s Titanikem. Jakmile se hrdinové nalodí, je vám jasné, že se nejspíš odněkud vynoří ledovec. Mám tezi, že ve skutečnosti je většina filmů o tom samém,“ tvrdí Von Trier. Už na začátku prozrazuje, jak to skončí, aby napětí nerozptylovalo diváky od formy a filmařiny. „Dá se čekat, že někdo jako James Bond vždy přežije. Ale i tak nás bondovky můžou bavit. Některé věci jsou vzrušující právě proto, že víme, co se stane, ale nemáme tušení, jak k tomu dojde. Melancholie nabízí zajímavou možnost sledovat, jak její hrdinky reagují na to, že se k Zemi blíží cizí planeta.“

Romantika versus realita

Von Trier natočil Melancholii stejně jako filmy předtím, ve srovnání s běžnou praxí poměrně neobvykle. Místo zkoušek herci volně improvizovali a režisér jim mezi scénami dával poznámky a pokyny. Chtěl tak zachytit atmosféru první chvíle a kouzlo okamžiku spojit s estetikou fotografie. Šel po syrové energii, konečná podoba filmu ho však zaskočila. Melancholie se mu nyní zdá příliš pěkná. Notoricky komplikovaný tvůrce dokonce šel tak daleko, že před premiérou vydal prohlášení, ve kterém toho lituje.

„Zamýšlel jsem rozpor mezi něčím romantickým, velkolepým, stylizovaným a určitou formou reality,“ vysvětluje. „Jenže jsme natáčeli na úchvatném zámku ve Švédsku, a když jsme přidali svatbu se všemi hosty v róbách a oblecích, těžko jsme se mohli vyhnout tomu, aby výsledek nebyl… moc hezký,“ říká. „Jak potom poznat, kdy se Melancholie kochá romantikou za zvuků Wagnera, a kdy je pouze… triviální?“

 
Více najdete v tabletovém magazínu, který je dostupný pro iOS a Android, nebo pro PC.

Melancholie (FDB: 72,6 %)

St 11. 05. 2016
Uvidíte na Film Europe HD součást balíčků Film Europe + CS TV a Komplet

Režie Lars von Trier

Scénář Lars Von Trier

Herci Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling, John Hurt, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård

Délka 130 min.

magazin-265x238px-HDprijimac-CZ.gif Stáhněte si magazín TV <br /> do svých tabletů, mobilů a nově i do PC a Maců.Google playApp StorePC a Mac