Kovbojové z New Yorku

  • Filmy a seriály
  • Autor Ivana Petrová
  • Foto AMC

Joe Buck (Jon Voight), naivní pohledný mladíček, se přestěhuje do New Yorku, aby si vydělal jmění jako utěšitel bohatých newyorských paniček. Naráží však jen na podvodníky, takže se dostane na mizinu, na finanční i společenské dno. Tehdy potkává Enrica „Ratso“ Rizza (Dustin Hoffman), který ho naučí žít ze dne na den.

Zpočátku se zdá, že se celý příběh točí jen kolem mladého Joea (Jon Voight), jenž svou touhou po svobodě a rozhodnutím splnit si své sny připomíná hrdiny z jiného amerického trháku, z Bezstarostné jízdy (1969). Půlnoční kovboj je však k Americe mnohem nelítostnější ‒ je to karikatura i kritika společnosti v jednom. Na svou dobu odvážně realistický snímek ukazuje New York z úplně jiného úhlu, není to Big Apple, kam stačí přijet a můžete si začít plnit své sny. Naopak, je to místo plné drog, prostituce (heterosexuální a homosexuální), extrémní chudoby, invalidů a bezdomovců.

Svět, tak jak ho vidí režisér John Schlesinger v Půlnočním kovbojovi, se mnohým Američanům nelíbil, a tak film kritizovali za přílišnou pompéznost (při zobrazování bohatých Newyorčanů), nebo patetičnost (vztah Joea a Ratsa), či za výkony dvou hlavních herců. Jon Voight a Dustin Hoffman jsou však bezkonkurenční. Hoffman hraje zkaženého „Ratsa“ ‒ přezdívka, která v angličtině konotuje krysu, něco opovrženíhodného, něco nechutného. A přesně takový dokáže Hoffman ve své roli být. Jenže kromě podvodníka Ratsa je také Enricem, kterého asi jako jediný pozná právě Joe Buck, v jehož roli je výborný Jon Voights. Ve své naivitě a čistotě je odzbrojující, ovšem o to tragičtějším a bolestnějším se stává jeho setkání s realitou. Nikdy by ho nenapadlo, že se propadne tak hluboko, aby se musel uchýlit k mužské prostituci. Celý příběh je tak o hledání a definování sebe sama. Kdo je Joe? Je to kovboj? Newyorský gigolo? Je možné na vše zapomenout a začít znovu?

Společenská kritika i artový film

Půlnoční kovboj předběhl svou dobu o nejedno desetiletí. Kritika americké společnosti nebyla na přelomu šedesátých a sedmdesátých let ničím novým, ovšem způsob, jakým se do toho opřel Schlesinger, byl nevídaný. Režisér totiž do filmu zakomponoval tehdy populární reklamy, slogany na billboardech, jenž měly všechny přesvědčit o blahobytu, což bylo z pohledu člověka žijícího na ulici zcela absurdní. Především to ale byla realističnost záběrů, žádné tabuizování nepříjemných témat a důraz na sexualitu, co diváky popuzovalo a zároveň přitahovalo. Nelze se tedy divit, že snímek nakonec získal tři Oscary ‒ za nejlepší film, režii i scénář. 

Půlnoční kovboj je dnes americkou filmovou klasikou, která rozhodně stojí za vidění. Kromě výborné režie, skvělé hlavní dvojce je tu totiž i úžasná hudba Johna Barryho.

 
Více najdete v tabletovém magazínu, který je dostupný pro iOS a Android, nebo pro PC.

Půlnoční kovboj (FDB: 85,8 %)

Ne 19. 06. 2016
Uvidíte na AMC součást balíčků Multi a Kombi

Režie John Schlesinger

Scénář Waldo Salt

Herci Dustin Hoffman, Jon Voight, Sylvia Miles, John McGiver, Brenda Vaccaro, Barnard Hughes, Ruth White

Délka 113 min.

magazin-265x238px-HDprijimac-CZ.gif Stáhněte si magazín TV <br /> do svých tabletů, mobilů a nově i do PC a Maců.Google playApp StorePC a Mac